کد مطلب:303680 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

قرآن کریم فاطمه را بزرگ معرفی می کند
2 - از حضرت امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه كریمه: (اِنَّها لاحْدَی الْكُبَر. مُدّثر/35) یعنی حوادث قیامت بسیار بزرگ و مهم است) روایت شده كه فرمود: حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام است. [1] .

اِنَّ الّذینَ یُؤذُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللّهُ فیِ الدُنْیا وَ اْلاخِرةِ وَ اَعَدّ لَهُمْ عَذابَاً مُهیناً. احزاب/57.

آنان كه خدا و رسولش را اذیت می كنند خداوند در دنیا و آخرت آنان را مورد لعنت قرار داده و بر ایشان عذابی خفت بار آماده ساخته است.

در تفسیر آیه فوق فرموده اند این آیه درباره غاصبین حق حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام وظلم كنندگان به حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام نازل گردیده است.

به دلیل این سخن حضرت رسول اكرم صلی اله علیه آله كه فرمود: مَنْ اذاها فی حَیاتی كَمَنْ آذاها بَعْدَ مَوْتی وَ مَنْ آذاها بَعْدَ مَوْتی كَمَنْ آذاها فی حَیاتی وَ مَنْ آذاها فَقَدْ آذانی وَ مَنْ آذانی فَقَدْ آذَی اللّهَ وَ هُوَ قَوْلُ اللّه [2] الذّینَ یُؤذُونَ... هركس فاطمه را در زمان حیاتم بیازارد مثل كسی است كه بعد از مرگم او را آزار رسانیده و هركس او را بعد از مرگم اذیت كند مثل كسی است كه در زمان حیاتم به او ستم نموده است و هركس او را بیازارد تحقیقاً مرا اذیت كرده و هر كس مرا اذیت كند خدا را اذیت كرده و این است سخن خداوند تعالی كه در قرآن كریم فرمود: اِنَّ الذّیَن یُؤذُونَ اللّهَ وَ رَسَولَهُ...

3 - فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ اَنّی لا اضُیعُ عَمَلَ عامِل مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرَ اوانُثْی.

پس مستجاب كرد خداوند شان دعایشان را كه من ضایع نمی كنم عمل عمل كننده ای از شما را چه مرد باشد و چه زن.

كه منظور از ذكر در آیه فوق حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است و مراد از انثی حضرت فاطمه زهرا سلام آله علیها است. و از عمّاربن یاسر نقل شده كه این آیه در شب هجرت رسول خدا صلی الله علیه وآله بر آن حضرت فرود آمده است.

4 - وَ ما خَلَقَ الّذَكَرَ وَ اْلاُنثی. اللّیل/3. و آنچه از مرد و زن آفرید. به روایت حضرت امام محمد باقر علیه السلام. فَاّلذَكَرُ امیرالمؤمنین وَ اْلاُنْثی فاطِمة. [3] منظور از ذكر (مرد) در آیه فوق حضرت امیرالمومنین (ع) و منظور از انثی (زن) حضرت فاطمه زهرا (س) است.

5 - فَاّلذینَ هاجَروُا وَ اُخِرْجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ اوُ ذُوا فی سَبیلی... (ال عمران/195)

آنها كه در راه خدا هجرت كردند، و از خانه های خود بیرون رانده شدند و در راه من آزار دیدند...

در حدیث است كه علی علیه السلام هنگامی كه با مادرش فاطمه بنت اسد و حضرت فاطمه زهرا دختر خاتم الانبیاء (ص) و فاطمه دختر زبیر كه معروف اند به فواطم (فاطمه ها) از مكه به مدینه منوره هجرت كرد و ام ایمن یكی دیگر از زنان با ایمان در بین راه نیز به آنها پیوست، آیه فوق نازل گردید. [4] .

6 - وُیُؤثِروُنَ عَلی اَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كاَن بِهِمْ خَصاصَةٌ. [5] . (حشر / 9)

و ایثار می كنند و آنها را بر خود مقدم می دارند هرچند كه خود شدیداً فقیر باشند در روایت آورده اند: مرد مؤمنی به حضور رسول خدا (ص) رسید و عرض كرد یا رسول الله گرسنه ام، پیغمبر (ص) فرستاد به حجره های زنان خود كه اگر خوراكی دارند برای این شخص گرسنه بفرستند. همه جواب دادند كه چیزی جز آب نزد ما یافت نمی شود. فرمود: چه كسی امشب این مرد را میهمان می كند؟ مردی از انصار اعلام آمادگی كرد و او را به منزل خویش برد و آن شب غذای خود و فرزندانش را به او دادند و خود گرسنه خوابیدند میزبان صبح كه خدمت رسول خدا (ص) شرفیاب شد (بی آنكه سخنی بگوید) پیامبر (ص) تبسم كرد آیه فوق را تلاوت فرمود و ایثار آنها را ستود [6] ولی در روایتی دیگر كه از طریق اهل بیت (ع) رسیده می خوانیم:

وقتی پیامبر فرستاد حجره های بانوانش تا اگر چیزی دارند برای این مرد گرسنه بفرستند و آنها چیزی نداشتند كه تقدیم كنند.

رسول خدا (ص) فرمود: كیست كه این گرسنه را سیر كند؟ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام عرض كرد: من این گرسنه را سیر می كنم و بلافاصله با او رفت منزل، و به فاطمه علیهاسلام فرمود: امشب در منزل چیری داریم؟ زهرا علیهاسلام گفت: بقدر شام امشب خود داریم ولی ما آن گرسنه را بر خود مقدم می داریم سپس دستور داد اطفال را هر طور شده بخوابان، و چراغ را خاموش كن، فرزندان گرامی خود را خواباندند و سفره انداختند و آنچه داشتند در سفره نهادند و خود كنار سفره نشستند و آن گرسنه را از غذای خود سیر كردند.

چون صبح شد حضرت علی علیه السلام خدمت رسول خدا صلی اله علیه وآله شرفیاب شد این آیه كریمه یعنی آیه 9 سوره حشر را كه بر پیامبر (ص) نازل شده بود برای آن حضرت قرائت فرمود. در حقیقت آیه فوق از ایثار فاطمه و همسر و فرزندانش سخن می گوید. [7] .

7 - فَتَلَقّی اَدَمُ مِنْ رَبّهِ كَلِمات...(بقره37/(

پس آدم از سوی پروردگارش كلماتی را دریافت...

منظور قبولی توبه حضرت آدم علیه السلام است كه در تفاسیر آورده اند: خداوند متعال كلماتی را به آدم آموخت كه به وسیله آن كلمات خدا را بخواند تا توبه اش پذیرفته شود و او نیز چنان كرد. آن كلمات پنج تن آل عبا هستند كه یكی از آنها حضرت فاطمه زهرا سلام علیها است كه به بركت نام مباركشان و وسیله قرار دادن نامشان در پیشگاه خداوند تعالی توبه اش قبول شد.

8 - وَلَسَوْفَ یُعْطیكَ رَبُّكَ فَتَرْضی. (الضحی/5)

در مجمع البیان و برخی از تفاسیر قرآن نقل كرده اند كه رسول خدا (ص) روزی به منزل دخترش فاطمه علیهاسلام وارد شد دخل رسول الله (ص) علی فاطمه (س) و علیها كساء من ثُلّة الابل وهی تطحن بیدها و ترضع ولدها فدمعت عینا رسول الله (ص) لما ابصرها فقال: یا بنتاه تَعُجِلّیِ مَراَرةَ الدنیا بِحَلاوة الاخِرَة فقد انزل الله علی: (وَلَسْوفَ یُعْطیكَ رَبَّكَ فَتَرْضی.) فقالت: یا رسول الله الحمدلله علی نعمائِهِ وَاّلشُكْرُ عَلی آلائِهِ. [8] .

پیامبر خدا (ص) دخترش زهرا (س) را دید كه عبایی از پشم شتر بر خود پیچیده و با دست مباركش دستاس می گرداند (یعنی گندم یا جو آرد می كند) و با دست دیگر فرزندش را در آغوش كشیده و شیر می دهد از دیدن آن منظره اشك بارید فرمود: دختر عزیزم تلخی زندگانی دنیا چند روزی بیش نیست بر این تلخی صابر باش كه حلاوت آخرت در پیش است و این آیه كریمه به همین منظور بر من نازل شده است.

«فردای قیامت چندان از امت تو در شفاعت فاطمه داخل بشوند كه تو و فاطمه خشنود شوید» اینجا بود كه زهرا علیهاسلام از سر رضا و خوشنودی گفت: الحمدلله خدا را بر نعمت ها و مرحمت هایش سپاس.


[1] بحار، ج 23/43.

[2] بحار، ج 25/43.

[3] ناسخ شرح زندگاني حضرت زهرا (س)، / 314.

[4] تفسير نمونه ج 221/3.

[5] خصاصة: از ماده خصاص به معني شكافهايي است كه در ديوار به وجود مي آيد و از آنجا كه فقر در زندگي انسان نيز شكاف ايجاد مي كند از آن تعبير به خصاصه شده است.

[6] مجمع البيان ج 260/9.

[7] امالي صدوق نقل از رياحين الشريعه.

[8] رياحين الشريعه. ج 52/1.